الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد.الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که برای کاربر نمایش داده شود. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید. در حقیقت اگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد .

کسانی که دارای وب سایت هستند و فعالیت خود را از طریق وب سایتشان انجام می دهند خواستار این می باشند زمانیکه کاربر بدنبال اطلاعاتی می باشد از طراحی سایت او استفاده کند و برای کاربر اطلاعات موجود در سایت او نشان داده شود و این عمل سبب رقابت بین دارندگان وب سایت شده تا سایت آنها در نتیجه جستجوی موتورهای گوگل در رنکینگ بالا قرار گیرد.


الگوریتم گوگل ،عامل کلمات کلیدی را به کار می برد. بستگی به تعداد کلمات کلیدی بکار رفته در صفحه ، موتور جستجوگر گوگل نیز به آن صفحه امتیاز می دهد و این امتیاز همان رتبه سایت است وقتی کاربران جستجوی اطلاعات خود را می کنند.  


به هر حال برای تمام مدیران و ادمین های سایت مهم می باشد که در نتایج جستجوی گوگل سایت آنها در مرتبه نخست قرار بگیرد چون قرار گرفتن در رتبه بالا بر روی بازدید کاربران از سایت اثر مستیم دارد این یعنی تعداد بازدید کنندگان و ترافیک ساایت خیلی بالا می باشد و موضوعی خوش حال کننده برای دارندگان سایت می باشد.


هر از چند گاهی الگوریتم گوگل تغییر می یابد و این کار برای پیشگیری از ترفندهایی است که سایت ها می زنند تا در نتیجه های جستجو در رتبه بالا قرار بگیرند و سایت هایی که ارتباطی با جستجو ندارند رد نمایند و این عمل به نفع کاربران است که همیشه به اطلاعاتی دست یابند که مرتبط و هماهنگ با جستجوی آنها است نه اطلاعاتی که بدردشان نمی خورد و زاید است .